Tenggelam

Ak berdiri, diam membisu seribu bahasa. Memandang ke arah yang ramai.Ak melihat telatah dan keletah. Masing masing punye cara sendiri meluahkan kehidupan mereka. Dan ak kadang waktu ak tersenyum melihat keadaan yang demikian. Kadang waktunye ak ingin sahaje hilang menenggelaamkan diri ini sedalam dalamnya ke perut Bumi. Dan tidak lagi bangkit untuk teruskan kehidupan ini. Namun ad hikmat pasti nye suatu mase di penghujung lorong yang ak lalui kini. Pasti ! Kerana Dia selalu pasti dalam menepati janjiNya sebagai khaliq kepada kehidupan yang masing masing menyedut OKSIGEN!

Tapak tapak yang ak pijak berpaksikan cerite cerite dahulu sedikit songsang ku kira. Banyak yang ak tinggalkan dibelakang. Ingin sahaje ak melenyapkan segalanye bersame mase yang mendahului ak kini. 

Yang menyedut oksigen pastinye punye jalan cerite tersendiri. Seperti sebuah pentas yang digerakkan ceritenye oleh pelakon pelakon yang diberi watak dan perwatakan masing masing oleh tuan direktornye. Andai dipentas lakonan, kita sebagai penonton pasti bisa menjawab dengan senang bilamana ditanye siapa protagonisnye bukan???..Namun seperti pelakon di pentas itu, di realitinye same! Same dimane, kita juga tertanye tanye siape si protagonisnye. Hanye dengan perwatakan kita menyimpulkan seseorang itu berpewatakan protagonis. Namun kadang waktu ianye tidak sinonim dengan ape yang difikirkan. Dan bila ia nye berlaku, ooohhh hanye Sang Pencipta mengetahuinya. Ya! Hanye tuan direktor tahu siape dalangnye...



No comments :