Ada harinye

Terkehadapan ini ak kelihatan diri ak ini banyak senyum dan ketawanye. Bukan riak dan takbur. Ak takut juga..Takut kalau kalau tiada senyuman untuk esok. Namun sebolehnye ak cuba. Cuba untuk terus terusan senyum kerna ak mahu senyum walau hati ini menangis tanpa sebab yang nyata..Hmmm.. Yeke tanpa sebab yang nyata. Mungkin hanye keadaan sekelililng yang memaksa ak kadang waktunye untuk hanye duduk memerhati gelagat gelagat manusia yang lain. Dan tiada senyum nya pada waktu itu atas alasan lelah dalam kesibukan menghadapai kerenah dunia. Arggghhhhh DUNIA...Bilanye ia adil??? Bilanye ia memberi sebuah kejutan untuk diri ak??? Tak Pernah..Itu yang ak ingat. Atau ak lupa ingatan??? Atau ak manusia yang kurang syukurnya??? Entah seperti biase itu jawapan yang ak ad untuk ini momen. Taoi sampai ini saat masih tiada hari untuk ak. Yang cuma adanye untuk orang lain yang mana ak sebagai yang tengah tengahnye.Ak sebagai loncatan untuk menggapai ape yang mereka mahu. Dan ak??? Ak arghhhh seperti biase pasrah dengan manusia ini. 


"Hidup kena pandai ambik peluang"

Kata kata daripada manusia yang digelar kawan. Cukup hanye kawan. Yea kawan! Ya itu ak akui, hidup sememang begitu untu hari ini yang mane manusia berjalan tanpa menoleh kiri dan kanan tidak menoleh siape yang di kiri dan yang dikanan. Hanye tersedar bilamana punggung mencecah ke lantai. Bilamana kejadian orang lain menimpa diri. Baru akan tersedar bahawa selama ini dirinya cukup sedap melontar dari mengambil dan bersame same meminpin yang lemah itu. Cukup dengan hanye pandangan, perbuatan dan kate kate kau kawan, ak memahami yang ak tidak diundang dalam golongan yang kau cipta sendiri. Tapi hati ak, hati kering mahu juga untuk bersame same dengan kau walau kadang waktu ak sedikit ketinggalan di belakang. Lantas ak luaskan langkahan kaki ak untuk berlari seiring dengan kau. Tapi pernah sesaat kau menoleh ke belakang untuk lihat luka ak ketika berlari menyaingi kau??? Ketika kau luka dalam waktu berlari, ak sampai dan sedia mengubati luka. Namun bila luka dan sakit kau hilang, ak kau singkir. Namun hati ak yang kering ini terima dan berlari seperti biase walau sakitnye ak tanggung sendirian sebab ak tahu manisnye saat kau terluka dan kau datang pada ak untuk mengubatinye. 

Dalam bersendirian sambil memerhati manusia manusia lain menghadapi kerenah dunia ak bermonolog, biarlah...pasti ad satu hari untuk ak. Kalu bukan di sini hari ini untuk ini saat, pasti ad untuk ak disane. Walaupun lambat itu saat, ak tunggu. Kemanisan di hujung penantian itu ak rasekan cukup indah. Untuk hari ini ak telan ape yang terhidang. 


"Walaupun kesabaran terkadang sering terasa memberatkan, namun keikhlasan adalah kekuatan"






No comments :