catur yang u.n.i.k.

Entah untuk ke berapa kali air jernih itu keluar dari empangan nya...Sesal memiliki jasad yang dihuni oleh seorang manusia yang kurang baik kisah hidupnye berbanding manusia manusia yang punye kisah hidup yang lebih indah seindah mimpi dikala malam menjelma atau sedih memikirkan corak kehidupan yang seterusnye. Kemungkinan barangkali.


Itulah hidup! Seiring dengan masa, kadang kala jauh ketinggalan dan menyebabkan tersungkur tiba tiba. Tapi tidak mengapa! Masih ada jalan yang boleh ak lalui walau jalan yang ada sekarang penuh lopak lopak dan duri duri yang menyakitkan. Dan kadang kala duri duri yang menyakitkan itu dapat mengajar ak untuk lebih berhati hati dan tabah dan kuat dalam melalui jalan jalan itu.


Acap kali ak tersungkur dan kini masih lagi tersungkur. Entah bila ak akan bangun dengan sebuah kekuatan yang benar benar akan membawa ak ke medan perang dan kembali dengan kejayaan seperti insan insan yang seangkatan dengan ak. Ak mencari tangan tangan yang sudi menghulurkan sedikit bantuan serta memberi ak semangat untuk ak berjalan kembali walau kaki ak luka berdarah dek kejatuhan ak di mase lampau. Andai berjalan ak tidak mampu, ak rela bertatih semula demi mengejar ape yang ada di depan sane! Ak rela!


Umpama catur! Memerlukan dua orang pemain. Dan setiap buah buah yang ada di atas kertas petak petak itu punye simbolnye tersendiri. Tapi jage jage! Setiap langkah perlukan strategi samada ke belakang, ke hadapan, ke kiri dan ke kanan. Bergantung dan saling mengawal antara satu dengan yang len. Dan kadang kala itu perlukan pengorbanan. Untuk menyelamatkan Si Raja yang tidak mampu berbuat ape ape, yang hanye perlukan pertolongan dari yang len untuk mengekalkan ia di situ.


Tidak ketinggalan yang punye kuasa, sepertinye Si Permaisuri. Tapi dalam kekuasaan nya tetap memerlukan perlindungan dari buah buah yang len. Ada juga yang pelik sepertinye kuda. Jalannye ke arah berbentuk L, untuk semua sisi. Unik bukan?


Catur itu senada dengan kehidupan manusia kerana seperti omongan ak, permainan nye perlu ad pengorbanan, serangan, bertahan dan strategi. Tidak ketinggalan kepandaian! Semua itu diadun untuk mencantikkan permainan. Tapi harus ingat bukan kepandaian adalah kunci untuk memenangi permainan ini! Sedangkan juara dunia mampu dikalahkan oleh insan kecik.


Iya! Tidak logik dek akal bukan? Tapi itu hakikat. Seperti kayaknya kehidupan ini. Unik dan misteri. Senggang waktu kita ingat semuanya ditentukan. Namun... kadang kala ianya menjadi tanda tanye kepada hati kecil. Sememangnye aturan hidup ditentukan oleh Tuhan. Namun... ape yang akan berlaku pada waktu waktu mendatang tetap dalam pengetahuan Tuhan Yang Agung!


Kita insan kerdil dan naif hanye mampu merancang, tapi yang menentukan adalah Dia...Sudah sinonim bukan???





[ehsan: Mr. Google ]

No comments :