REDHA

Itu perkataan senang di ucap di bilang di omong sape sape saje. Termasuk ak yang agak jahil tentang ilmu ilmu agama tapi ak masih mampu menidakkan kepada yang tidak dihalalkan untuk ak sebagai manusia yang punye agama yang dianugerahkan oleh Dia Yang Satu.

Tapi,

Allah pernah berbicara dalam perkataan-Nya untuk kita kita, hambaNya:

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik untuk mu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia buruk untuk mu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak tahu".


Kuncinya, R- E-D-H-A

Ya! senang mengungkap kan nye. Senang sangat!. budak umo 5 tahun pom boleh menyatakan nya. Lebih senang mengungkapkan dari mengamalkan. Tapi itu realiti yang terpaksa kita sume trime. Hakikat sebuah kehidupan yang tidak dapat  disangkalkan dan tidak akan berubah jika bukan dengan kehendakNya. Yang penting perlu di sematkan di kotak fikiran kita tidak tahu ape yang bakal Dia kurniakan di sebalik ape yang terjadi.

Cuma satu! Jangan pernah berputus asa memohon dan meminta ape saje kepadaNya. Bunyik macam cliche tapi itu REALITI!


Ak juga kadang kadang tenggelam dalam nafsu dunia tanpa mengucap syukur di atas ape yang dikurniakan.. Kadang kadang ak tamak! Tamak menghendaki sesuatu. Walau bukan milik ak..Dan ak juga xselalu redha dengan ape yang berlaku dalam diari diari hidup ak...


tulisan kaki: bahasa cam tah pape...otak bengong!heh!



No comments :