Mangsa Pemangsa

Cerah mentari di tengah hari itu diceriakan dengan bunyi bunyi suara si ayam jantan dan betina serta generasi generasi mereka yang sibuk mencari sesuap makanan. Namun suara suara riang itu tibe tibe bertukar tempo apabila bayangan Sang Helang muncul, walaupun tinggi di sebalik awan... Si Mangsa lari menyelamatkan diri bile Pemangsa muncul...

Ibarat hidup yang sentiasa berjalan kayaknye putaran roda... Yang kuat terus memecut laju hidup mereka dan ketinggalannye adalah Si Lemah yang hanye mampu lihat dengan mate hitam Si Pencabul hak seorang manusia lain... Dan satu hal lagi dengan Si Pencabul ini, sering mengambil kesempatan di atas kesenangan orang len untuk menyenangkan hidup dia serta punye lidah yang pandai menuturkan kata kata yang bisa mencairkan setiap jasad yang bernyawa....

Ak lah Si Lemah itu... Ak hanye mampu lihat dan tersenyum dengan kejayaan demi kejayaan yang dikumpul oleh insan insan yang cemerlang len malah kawan kawan ak... Ya! untuk ak tetap ad bahagiannya,namun mase yang akan menentukan. Mungkin hari ini ak lihat kejayaan orang, bile sampai masenye ak akan lihat kejayaan ak sendiri. Namun di sini terluah dan sering muncul di minda ak KAPAN ak boleh lihat kejayaan dari hasil ak sendiri. Kadang waktu ak sakit melihat kecemerlangan orang len. Kejayaan ak agaknye bila. Sampai kapan ak harus menanti dan menunggu. Dalam penantian itu ak sakit. SAKIT SEKALI!

Sakit disebabkan Si Pencabul yang ghairah terus terusan membina empayar nye di atas kesusahan orang len.Kadang waktu ak merasakan itu sungguh tidak adil. Tapi, kapan dunia bisa memberi KEADILAN! kapan???? Senang disimpul erat erat dunia tidak mampu memberi keadilan jika Si Pencabul tidak sedar akan letaknye dia di kalangan Si Lemah. Tanpa Si Lemah, Si Pencabul hak manusia len tidak akan mampu semegah hari ini!

Berdirinye kau atas air mate ak yang entah ke berape kali mengalir dari empangan yang ak simpan... Maaf ak terpakse luah!


  Itulah ak, kadangkala jatuh jua jernih mutiara yang ak simpan....





No comments :